fredag 22 september 2017

287

Nu sitter jag i mitt rum och bara väntar. Väntar på att mamma ska komma hit så vi kan åka till apoteket och handla lite, och sen åka till Västerås och hämta min bästa vän och hennes pojkvän som ska sova över här! Är ganska rastlös och har mer energi just för att de ska komma hit. Vi kommer sitta på golvet och dricka te, leka med Cosmo, och sitta och röka och prata om allt. En av mina favoritpersonal jobbar natt idag så det blir trevligt att han ska få träffa dem. Igår kväll var lugn, jag hade lite ångest men det var verkligen inte lika starkt som det annars brukar vara. Somnade tidigare än vanligt, med lite musik i bakgrunden som var på hela natten.

Nattpersonalen, som ska jobba inatt, har berättat att han har suttit och läst på om ångest och självskadebeteende för att kunna förstå mig mer och försöka hjälpa mig. Och det tyckte jag var så otroligt snällt av honom. Att han på sin fritid faktiskt läste om det för att kunna hjälpa mig.

Annars så går det bra att bo här. Alla är snälla och omtänksamma. Hustomten (som personalen kallar den äldsta som bor här) ler alltid och tackar när jag ger honom en påse med tomma flaskor och burkar han kan panta, häromdan tände han alla lampor när jag satt och läste så att jag kunde se bättre. En annan frågar om jag vill ha sällskap när jag röker, och idag bytte vi ut cigaretter. En som är lite äldre frågar alltid vid matbordet om jag vill ha nåt att dricka, och flyttar på maten så att jag kan lägga upp det på min tallrik.
Personalen är snälla och roliga, de retas och skämtar (på ett bra sätt) och det känns inte alltid som att de jobbar här, det känns mer som att de är släkt på besök. Och alla älskar Cosmo.
Jag känner verkligen att jag har hamnat på ett bra ställe. En bra mellanlandning, från att bo hemma till att bo själv. Jag vet inte hur länge jag kommer att bo här, men tanken är att jag ska göra det tills jag kan klara mig i en egen lägenhet, kanske med lite hjälp men inte lika intensiv längre.

Jaja. Nu ska jag ut och röka och vänta på mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar